LOVITURĂ DE MILIARDE! Cât ar putea costa scandalul airbagurilor defecte

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Takata, producatorul japonez de airbag-uri din cauza caruia s-au facut cele mai mari rechemari din industria auto, estimeaza ca intregul scandal ar putea-o costa 24 miliarde dolari, spune o sursa citata de Bloomberg. Zece oameni au murit din cauza airbag-urilor defecte livrate de Takata. Practic, in interiorul capselor pirotehnice ale airbagurilor, de-a lungul timpului, poate sa patrunda umiditate si din aceasta cauza, in timpul unui accident si cand se declanseaza capsa pirotehnica, acestea pot deveni predispuse la spargere.

Aproximativ 50 de mlioane de masini vor trebui rechemate in service, iar daca totalul costurilor va ajunge la 24 miliarde dolari, ar fi o lovitura financiara dura pentru companie.

Takata s-a infiintat in 1933 si doua decenii a produs sfori utilizate la parasute, trecand apoi la productia de centuri de siguranta. In anii 80′ familia Takada a decis sa intre puternic in productia de airbag-uri, data fiind traditia in textile a companiei care acum are 40.000 de angajati si fabrici inclusiv in Romania.

In cel mai rau caz ar trebui inlocuite peste 280 de miliioane de module de umflare, iar negocierile vor fi dure pentru a se stabili cu cat vor contribui si constructorii auto la intreaga „nota de plata” pe care Takata nu o va putea suporta singura, cifra anuala de afaceri fiind de cateva miliarde dolari.

Desi Takata cere ajutor exact de la companiile carora le-a creat uriase neplaceri, este de asteptat ca acestea sa ofere ajutorul fiindca este greu sa schimbe cu totul furnizorul, iar productia ar putea suferi intarzieri.

Pentru Takata va fi greu sa-si revina financiar chiar si daca reuseste sa convinga companiile auto sa achite jumatate din suma.

Analistii estimau costurile totale in jurul a 7 miliarde dolari, insa daca valoarea maxima se confirma, poate fi pus la indoiala viitorul companiei.

Compania a pierdut controlul asupra procesului de calitate, fiind coplesita de cererile foarte mari venite mai ales de la Toyota si Honda. Aceste cereri au facut ca Takata sa ajunga in top 3 producatori mondiali de airbag-uri. Acum 30 de ani airbag-ul era prezent ca optiune pe mult mai multe masini, insa in prezent este o dotare de baza si volumele de vanzari au crescut uluitor.

Cantitatea a devenit mai importanta decat calitatea si a iesit la iveala faptul ca, pentru a produce airbag-uri bune, nu este suficient sa ai traditie pe partea productiei textile, ci trebuie sa exista mare grija la partea pirotehnica, cea care sta la baza uriasului scandal.

Takata a admis cu „jumatate de gura” ca are probleme mari, insa a fost inundata de critici pentru modul in care a reactionat la un scandal atat de grav. Si in Romania cateva mii de masini sunt rechemate in service.

Sursa: 0-100.ro


  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Top