ANVELOPE DE IARNĂ: Cum să alegem corect! SIMBOLURI şi SFATURI VITALE

  • 102
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    102
    Shares

Sezonul rece este pe cale să îşi intre în depline drepturi… Mulţi automobilişti însă, nu au reuşit să îşi procure anvelope de iarnă, fie din motive personale, fie din neştiinţă de cauză. Astfel, astăzi pornim o serie de articole în care o să vă spunem totul despre roţile de iarnă, de la semnificaţia simbolurilor, la preţurile din magazinele moldoveneşti! În continuare o să vorbim despre descifrarea simbolurilor pe care le putem găsi pe anvelope şi alegerea corectă a acestora!

Ştiai că?
– Anvelopele de iarnă au o compoziție diferită față de anvelopele pentru toate sezoanele sau cele de vară.
– Anvelopele de vreme rece conțin un procent mai mare de cauciuc natural și dioxid de siliciu care evită întărirea cauciucului sintetic în condiții de frig, acest lucru le oferă o tracțiune mai bună la temperaturi mai mici.
– O altă deosebire a anvelopelor de iarnă sunt micile benzi pe profilul căii de rulare, ceea ce duce la creșterea tracțiunii pe zăpadă și în condiții de umiditate permite apei să iasă mai ușor de sub anvelopă. Acest lucru reduce riscul de acvaplanare al automobilelor.

Nu trebuie să uitaţi că anvelopele de iarnă sunt proiectate pentru a vă asigura o mai bună aderenţă pe zăpadă, asfalt umed sau geaţă, dar nu sunt la fel de eficiente pe asfaltul curat şi atunci când temperatura de afară trece de +5 grade Celsius.

Deseori sunt de găsit pe piaţa din Moldova anvelopele de iarnă cu prezoane de metal, pentru a îmbunătăți aderența pe zăpadă sau pe gheață, dar sunt interzise în majoritatea celorlalte țări, datorită pagubelor pe care le provocă suprafeței carosabile a drumurilor. Partea proastă a acestor anvelope este că sunt mai periculoase atunci când asfaltul NU este acoperit de zăpadă. Pentru că prezoanele sunt mai înalte decât cauciucul, suprafaţa de contact cu asfaltul se reduce, iar astfel distanţa de frânare se va mări, respectiv şansele de accident sunt mai mari.

Anvelopele de iarnă nu micşorează riscul survenirii unui derapaj pe zăpadă sau gheață, dar reduce foarte mult şansele de apariţie a acestuia.

Semnificaţia simbolurilor
Pentru a vă facilita alegerea anvelopelor pentru sezonul respectiv, întrebaţi-vă în ce condiţii vor fi mai des utilizate, zăpadă, asfalt îngheţat sau undeva în suburbii? Căutaţi indicile fulgului alături de prezenţa M+S (Mud plus Snow) adică noroi plus zăpadă!

E foarte important să alegeţi corect dimensiunile anvelopelor, aşa cum recomadă producătorul. Aceste mărimi le puteţi găsi în manualul de utilizare al automobilului, sau la unele modele pe marginea interioară a uşii şoferului. La procurarea încălţării de iarnă puteţi lua cu voi pliantul care vă ajută să descifraţi simbolurile înscrise pe anvelopă. Vânzătorii vor încerca să vă convingă că au un set foarte performant care îţi permite să rulezi cu viteză mare în orice condiţii, dar acestea sunt mult mai scumpe. Chiar veţi conduce cu peste 140 km/h pe timp de iarnă?

Importatorii oficiali ai mărcilor ca Michelin, Bridgestone, Continental, Dunlop, Kumho, Good Year, etc, vă vor ajuta să înţelegeţi ce este mai potrivit pentru dumneavoastră, dar nu uitaţi că în priumul rând aceştia doresc să vîndă marfa lor.

Acordaţi o atenţie sporită indicilor de sarcină şi a celor de temperatură, pentru a nu arunca bani în vânt, aşa cum în Moldova sunt slabe şanse că vor fi temperaturi de -40 grade Celsius.

Construcţia anvelopelor este deasemenea foarte importantă, chiar dacă vizual toate sunt la fel. În 1946 compania Michelin a prezentat un tip revoluţionar de anvelope, RADIAL. Cea mai importantă deosebire între anvelopele RADIAL şi cele diagonale este construcţia scheletului, care se ascunde adânc sub nivelul protector. Rigiditatea anvelopelor Radial este mult mai mare şi indiferent de calitatea suprafeţei, acestea nu se vor deforma atât de rapid pe drumurile noastre pline de surprize.

Dacă vă ajută memoria este bine să cunoaşteţi cum puteţi descifra simbolurile ce le găsiţi pe orice anvelopă. Iată un exemplu 235/70R16 105H:

235 – Lăţimea anvelopei
70 – Raportul înălţimii anvelopei faţă de lăţime exprimat în %. O confuzie des întâlnită în rândul şoferilor începători, care sunt de părerea că înălţimea este de 70 mm. Greşit! Sunt 70% din lăţimea de 235 de mm, ce ar însemna 164.5 mm, care mai apoi divizaţi la 2 veţi obţine 82.25 de milimetri, aceasta este înălţimea!
R – este tipul construcţiei, în acest caz Radial
16 – este diamterul anvelopei exprimată în inch, dimensiunea internă care va „îmbrăţişa” janta.

Data producerii este foarte importantă mai ales atunci când procuraţi anvelope uzate. Veţi nota un cod format din 4 cifre, exemplu 3706, ce ar însemna că anvelopa este produsă în a 37-a săptămînă a anului 2006. 

Următorii indici sunt cei pentru sarcină, care se măsoară de la 0 la 279, şi exprimă greutatea care o poate suporta anvelopa. Există un tabel special după care poate fi calculată sarcina, în cazul nostru „105” corespund celor 925 de kilograme. Vânzătorii autorizaţi se orientează după un catalog dedicat şi nu vor sta să facă socoteli, ci vă vor propune un model corespunzător automobilului Dvs. La fel stă treaba şi cu indicile de viteză. Pentru exemplul adus mai sus, 235/70R16 105H,  H este egalat cu viteza maximă de 210 km/h.

Mituri moldoveneşti:
„Am jeep, nu am nevoie de încălţări de iarnă!”
Proprietarii SUV-urilor sunt convinşi că pot trece prin sezonul de iarnă fără să înlocuiască anvelopele pentru anotimpul respectiv. Un vehicul cu tracţiune integrală porneşte mai bine chiar şi cu anvelope de vară, dar frânează mai mult mai prost din cauza masei totale mai mari a vehicului!

„Dacă maşina e cu tracţiune pe puntea faţă am nevoie doar de două anvelope”
Rolul anvelopelor de iarnă nu se rezumă doar la pornirea de la blocuri şi oprirea la semafor, stabilitatea în curbe şi la drum lung la fel se supune legilor fizicii. Riscaţi să fiţi proiectat într-un parapet sau un alt automobil, atunci când veţi pierde contacul cu suprafaţa de drum!

Piaţa anvelopelor uzate este foarte variată în ce priveşte calitatea, starea acestora şi modelele propuse, iar preţurile sunt în mare parte de două sau chiar de trei ori mai mici faţă anvelopele noi. Sună bine, având în vedere că un set din 4 anvelope uzate va costa aproximativ cât 2 anvelope noi! În goana după preţuri reduse, asta chiar este o afacere bună.

Statele Uniunii Europene sunt practic „posedate” de siguranţa traficului rutier, pornind de la şoferi până la pietoni! Odată ce anvelopa a pierdut din primii milimetri de cauciuc, acesta nu mai este bun pentru exploatare! Pare ciudat dar totul poate fi explicat printr-un exemplu simplu. Un automobil încălţat cu anvelope 175/70 R13 a cărui profil de cauciuc are în jur de 1.6 mm, care circulă cu o viteză de 120km/h, în condiţii de asfalt umed, se va opri complet după mai bine de 100 de metri în comparaţie cu un automobil echipat cu anvelope noi! O asemenea distanţă în majoritatea cazurilor poate fi fatală!

Din păcate timpurile dificle din punct de vedere economic nu lasă prea multe opţiuni pentru automobilişti şi marea majoritate preferă anvelopele uzate. Dacă mergeţi pe acestă cale, e bine să cunoaşteţi cum să faceţi alegerea cea mai potrivită. 

Profilul anvelopelor de vară au o înălţime de 6-8 mm atunci când sunt noi, iar cele de iarnă 9-11 mm. În anotimpurile calde, cel mai important factor pentru o anvelopă este înălţimea profilului, pentru a evita acvaplanarea şi a beneficia de o stabilitate sporită. Pentru anvelopele de iarnă însă, cel mai important criteriu, sunt micile benzi proeminente din profilul cauciucului, adică adâncimea lor (circa 4-5 mm).

Aşadar, anvelopele de iarnă uzate, a căror înălţime a profilului constituie circa 6 mm (în loc de 9-11), vor avea nu mai mult de 2 mm în adâncimea benzilor, ceea ce ar însemna că aceste anvelope practic nu sunt bine venite în exploatare!

Costul achitat de importatorii de pe piaţă este foarte mic, le cumpără la kilogram, preţul plătit de voi este siguranţa proprie!

Vânzătorii se conduc de un calcul simplu pentru a-şi vinde marfa, dacă anvelopele noi au circa 10 mm de „carne”, atunci la o uzură de 50% mai rămân alte 50% care pot fi utilizate. O greşeală tipică! Practic nu veţi utiliza nicioadată o anvelopă pînă ajungeţi la 0%, decât la un burnout…

În ţările dezvoltate anvelopele de iarnă sunt utilizate pe drumurile curăţite şi prelucrate cu agenţi chimici, la noi în ţară însă o mare parte a şoselelor pe timp de iarnă arată mai mult ca un poligon de teste. De aceea e bine să căutaţi anvelopele care au un desen al profilului cu multe proeminenţe şi sunt mai moi la atingere (scandinave). Acestea oferă un grad sporit de aderenţă. Măsurarea profilului care va fi pus la lucru pe timp de iarnă, trebuie făcută în cel puţin 9 locuri pe toată suprafaţa anvelopei, rezultatul vă va asigura că geometria anvelopei nu a avut de suferit.

Urmăriţi anul producerii, pentru că anvelopele au un termen de valabilitate, cel mult 5 ani. Să presupunem că aţi identificat o pereche-două de anvelope la mîna a doua şi v-ar interesa să ştiţi dacă merită sau nu. Ce e de făcut în continuare?

Dacă veţi procura anvelopele de la o persoană fizică e bine să întrebaţi motivul vânzării, chiar de pare lipsită de sens abordarea. Proprietarul unei maşini scumpe nu va economisi pe anvelope uzate şi, la procurarea unui nou set le va scoate în vânzare pe cele vechi. În acest caz pare raţional motivul vânzării, dar dacă proprietarul nu face parte din cei înstăriţi, atunci anvelopele vândute ar putea avea un defect ascuns.

E bine să urmăriţi cordul întărit, din partea interioară a anvelopei, cel care se îmbracă pe jantă. Cel mai mic defect în scurt timp va distruge anvelopa la viteze mari, iar asta nu e ce v-aţi dori! 

Analizaţi urmele de vulcanizare. Anvelopele care au fost reparate pe partea laterală nu îşi merită banii. Indiferent dacă a fost doar un cui sau ceva mai mult, vânzătorul va pretinde că nu e nimic grav.

Desigur raportul preţ calitate va fi ultimul cuvânt spus. Însă mulţi vor fi deacord că pe alocuri e mai raţional să procuri anvelope noi de la un producător mai puţin renumit, decât altele uzate în proporţii de 50% ale vreunui producător renumit. Este de dorit să găsiţi altele, cu o uzură de 20-30%, aşa cum Dvs veţi avea de utilizat ce mai rămâne.

Conduceţi cu grijă!

SFATURI UTILE: Scapă de geamurile aburite cu acest truc simplu (VIDEO)

IEFTIN şi EFICIENT! Cum previi îngheţarea şi aburirea geamurilor


  • 102
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    102
    Shares
Top