Cursă sau plimbare? Eșecul primei întreceri de mașini din istorie

  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    1
    Share

Într-o lume automobilistică în care Formula 1, WTCC și WRC sunt la mare putere, mulți au uitat care a fost prima cursă din istorie. În realitate, prima întrecere nu a fost o cursă în toată regula.

În anul 1887 cotidianul francez Le Vèlocicipède, prin vocea redactorului șef Monsieu Fossier, organizează o cursă de automobile de la Paris la Versailles (de la podul Neuilly-sur-Seine până la Bois de Boulogne). Competiția era programată să înceapă pe data de 28 aprilie 1887.

La start s-a prezentat o mașină pe abur fabricată de inginerul Georges Bouton (1847-1938) și de entuziastul conte Jules-Albert de Dion. Din păcate, din lipsa automobilelor, aceștia au fost singurii participanți și ceea ce era programat a fi o cursa, s-a transformat într-o adevărată plimbare.

Pentru a dat senzația de competiție, vehiculul condus de Georges Bouton a trecut linia de sosire în viteză, cu 59 de km/h, ceva incredibil la vremea respectivă. Astfel, prima cursă organizată vreodată a fost, de fapt, un fiasco. 

„Cursele de mașini au început la 5 minute după ce a doua mașină a fost construită”, spunea Henry Ford.

Totuşi, pe 22 iulie 1894, 21 de vehicule au luat startul într-o călătorie între Paris și Rouen, în Franța, cursă considerată de mulți drept prima întrecere între automobile din istorie, deși inițial organizatorii anunțaseră că nu va fi vorba de o competiție.

Evenimentul a fost pus la cale de publicația ”Le Petit Journal”, care inițiase și cursa ciclistă Paris – Brest – Paris. Raliul a fost precedat de patru zile de expoziții și curse de calificare în și în jurul Parisului, evenimente care au stârnit un mare interes public.

Ziarul a promovat cursa drept ”competiția pentru trăsuri fără cai, care nu sunt periculoase, sunt ușor de condus și costă puțin”, premiul cel mare urmând să fie acordat vehiculului care se apropie cel mai mult de acest ideal. Pe 22 iulie, 21 de vehicule au pornit pe traseul de 126 de kilometri dintre Paris și Rouen. 6 ore și 48 de minute mai târziu, primul care a trecut linia de sosire a fost contele Jules-Albert de Dion (foto sus), cu 3 minute și 30 de secunde înaintea lui Albert Lemaître și Auguste Doriot (Peugeot), însă câștigători au fost desemnați cei din urmă, pentru că mașina contelui, cu motor cu aburi, avea nevoie de… fochist și nu se încadra astfel în idealul descris de organizatori.

1894_paris-rouen_-_georges_lemaître_(peugeot_3hp)_1st

Premiul cel mare a fost împărțit în mod egal între echipa de pe locul 2, ”Fiii fraților Peugeot” și cea de pe locul 3, ”Panhard și Levassor”. Compania Peugeot, care apăruse în 1810 ca producător de… râșnițe de cafea și biciclete, scotea deja câteva zeci de vehicule pe an la momentul cursei și a devenit între timp unul dintre cei mai mari producători de automobile din lume. Panhard et Levassor (după 1945 – Panhard) a produs automobile între 1890 și 1967, când ramura ”civilă” a fost absorbită de Citroën, iar Panhard a continuat să fabrice doar vehicule blindate. În 2012, compania a fost cumpărată de Renault Trucks Defense.

Sursa: Autobild şi Ripensia


  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    1
    Share
Top