Porsche este constructorul care a castigat cel mai des in cursa de la Le Mans! Iata masinile care au facut istorie!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Cursele de anduranţă mereu presupun luptă şi nelinişte, lacrimi, triumf şi muncă asiduă. Piloţii se transformă în eroi. Dar nu numai oamenii: legende devin şi automobilele. În acest an compania Porsche revine la Cursa de 24 de ore de la Le Mans, planificând să utilizeze bolidul 919 Hybrid pentru a obţine victoria în lupta cu producătorii Audi şi Toyota, prezenţi şi ei în clasa LMP1 a Campionatului Mondial de Anduranţă. Dar până în Zilele Mari, de pe 14-15 iunie, când se va desfăşura cursa, să ne reamintim de maşinile legendare datorită cărora producătorul german a reuşit să devină într-atât de renumit.

T

Porsche 917 KH Coupe

1970-porsche-917-le-mans-06

Cifrele 9-1-7 înseamnă pentru Porsche nu doar cel mai rapid şi cel mai puternic automobil de curse, dar şi o generaţie întreagă de sportcaruri, care nu au putut să fie depăşite de concurenţi. Ele plecau de pe arena curselor doar în cazul schimbării regulamentului general.

Atunci când în 1967 a fost publicat noul regulament al Campionatului Mondial de Automobile Sport, în Stuttgart-Zuffenhausen au dat undă verde proiectării unui nou model pentru categoria cu capacitatea cilindrică de până la 5 litri. Urmaşul modelelor 907 şi 908, Porsche 917 era dotat cu un motor V12 cu răcire cu aer, puterea căruia, în îndepărtatul 1970, ajungea până la impresionanţii 580 de cai.

Pe 14 iunie 1970, Porsche a reuşit să se impună la Cursa de 24 de ore de la Le Mans, obţinând prima victorie din toate cele 16 pe care le are la activ. După ce au parcurs o distanţă egală cu fix 4 607,81 kilometri sau (343 de tururi), piloţii Hans Herrmann şi Richard Attwood, în anul 1970, la volanul legendarului Porsche 917 cu numărul de start „23”, au trecut primii linia de sosire.

Viteza maximă declarată a modelului Porsche 917, cu masa la gol egală cu 800 de kilograme, impresiona în acele timpuri cu 340 de kilometri pe oră!

porsche-917-short-tail-le-mans-winner-1970

Porsche 917 KH Coupe

1971-porsche-type-917_1

În anul următor, 1971, o armată întreagă de bolizi, formată din 6 Porsche-uri 917, au luat startul Cursei de 24 de ore de la Le Mans. Cele mai mari speranţe erau îndreptate spre modelul cu numărul „22”. Vehiculul de curse de culoare albă, cu faimoasele autocolante Martini Racing deja avea „aripioare de rechin” la posteriul caroseriei, pe care inginerii Porsche le-au montat pentru prima dată în timpul antrenamentelor din luna aprilie a aceluiaşi an. Datorită acestui fapt, maşina cu 600 de cai putere devenea mai stabilă în mişcare, iar rezistenţa la curenţii de aer se micşora cu 11 procente.

Acest bolid a fost şi primul Porsche 917 cu cadrul tubular din magneziu, detaliu datorită căruia masa totală a maşinii s-a micşorat într-atât de mult, încât inginerii au fost nevoiţi să înlocuiască rezervorul de ulei de 20 de litri cu unul de 55 de litri, pentru a menţine masa totală la nivelul celor 800 de kilograme indicaţi în regulamentul general.

Pe 5 iunie 1971, totul era pregătit pentru competiţie. Bolidul a parcurs 552 de kilometri în timpul antrenamentelor de la Le Mans, după care a devenit câşităgtorul Cursei de 24 de ore cu o viteză medie egală cu 222,3 km/h, parcursul total mărindu-se în acest timp până la 5 335,16 km. Gijs van Lennep şi Helmut Marko la volanul acestui automobil au stabilit astfel două recorduri, care au reuşit să se menţină timp de 39 de ani.

porsche-917-photo-559197-s-986x603

Porsche 936 Spyder

Porsche 936-77 Spyder '1977 5

Cu excepţia Campionatului Mondial al producătorilor auto, compania Porsche a participat şi în Grupa 6 (Campionatul Mondial al automobilelor sport) anunţat cu puţin timp înainte de începutul sezonului din 1976. Într-un timp record, inginerii au creat noul sportcar, cu indicele 936, care urma să concureze alături de modelul de curse 935 (produs în serie). În planul tehnic, proiectanţii, în momentul de creare al Spyder-ului decapotat, se inspirau din construcţiile deja testate (908/03 şi 917/10). Din acest motiv bolidul 936 Spyder primea cadrul tubular din aluminiu şi caroseria acoperită cu polimer.

Pentru a fi pus în mişcare, Porsche Spyder 936 apela la un motor boxer bi-turbo de 2.1 litri cu 540 de cai putere, împrumutat de la modelul 911 Turbo RSR.

Condus de piloţii Jacky Ickx şi Gijs van Lennep, Spyder-ul a reuşit să se impună în timpul cursei de la Le Mans din 1976, obţinând victorie absolută. Acelaşi model a devenit câştigătorul renumitei curse de anduranţă şi în anii 1977 şi 1981.

Porsche 936-77 Spyder '1977

Porsche 935/77

Porsche 935-77 Works '1977

După apusul erei prototipurilor de curse, în 1976 a venit timpul glorios al modelelor de curse produse în serie, înscrise în Grupa 5.

Modelul 935, cu aproape 600 de cai putere la activ, era practic o versiune de curse a coupe-ului 911 Turbo, care a reuşit din nou, după o pauză de 5 ani, să aducă victoria în Zuffenhausen.

Printre piloţii cărora li se datorează succesul acestui model se enumeră Jacky Ickx şi Jochen Mass, iar viteza maximă pe care o putea atinge acest coupe impresiona prin ai săi 366 de kilometri pe oră.

Porsche 935-77 Works '19771

Porsche 935-77 Works '19772

Porsche 935/78

Porsche 935-78 Moby Dick '19786

Totuşi, cele mai înalte realizări ale proiectului 935 este considerat Porsche-ul 935/78, creat în 1978: el continuă şi astăzi să fie unul dintre cele mai puternice 911. Din cauza caroseriei prea late şi a consolei prea lungi, modelul a fost supranumit Moby Dick şi se deosebea de predecesorii săi şi printr-o cosntrucţie deosebită a cadrului, aerodinamica caroseriei înbunătăţită şi amplasarea volanului pe dreapta.

Acest model s-a clasat în cursa de la Le Mans din 1978 pe locul 8, având la activ tocmai 845 de cai putere, dar a reuşit să obţină şi o victorie: în Cursa de 6 ore de la Silverstoune.

Porsche 935-78 Moby Dick '19788

Porsche 935-78 Moby Dick '19789

Porsche 956 C

Porsche 956 C Coupe '1982 33

Sezonul din 1982 s-a remarcat prin noi recorduri: Porsche a obţinut la Cursa de la Le Mans primele cinci locuri şi victorii practic la toate categoriile. Primele trei locuri i-au revenit modelului 956, construit în conformitate cu noul regulament al Grupei C. Porsche 956 a intrat în istorie şi în calitate de primul model de curse cu o monococă din aluminiu şi cu efectul numit Ground Effect.

Victoriile acestui prototip din anii 1983, 1984 şi 1985 au demonstrat dominaţia sa pe circuitele de curse în prima jumătate a acelui deceniu, datorate atât construcţiei revoluţionare, cât şi motorului turboaspirat considerat de profesionişti foarte efectiv.

Tot acest model aducea cu sine deputul cutiei de viteze PDK: cutia cu două ambreiaje folosită în prezent de foarte multe modele Porsche de serie.

Porsche 956 C Coupe '1983

Porsche 911 GT1 98

P

Ultimul din listă, şi totodată cel mai apropiat de timpurile noastre, a devenit prototipul 911 GT1 98, care debuta în 1996.

Introdus la Le Mans de Joest Racing, prototipul avea să-şi adjudece două victorii consecutive în 1996 şi 1997. În echipa care avea să cucerească pentru a doua oară Cursa de 24 de ore de la Le Mans cu acest prototip s-a aflat şi danezul Tom Kristensen, cel care ulterior avea să câştige competiţia de alte opt ori.

Un an mai târziu, prototipurile au fost rulate sub echipa de uzină a Porsche, însă ambele au abandonat în urma unor defecţiuni tehnice. Cu toate acestea, Porsche şi-a adjudecat victoria în 1998 cu Porsche 911 996 GT1-98, care, aşa cum sugerează şi numele, a concurat la clasa GT1. Printre piloţii câştigători s-a numărat şi Alan McNish, care ulterior avea să obţină alte două victorii la Le Mans pentru Audi, inclusiv cea de anul trecut.

Porsche 911 GT1 (996) '1998 3

În total, Porsche a reuşit să urce de 16 ori pe prima treaptă a podiumului Cursei de 24 de ore de la Le Mans, 7 dintre care au fost consecutive. Iar numele prototipului cu care revin germanii la Le Mans la sfârşitul acestei săptămâni, Porsche 919 Hybrid, nu doar va încerca să devină primul în lupta cu Audi şi Toyota, el va lăsa şi o amprentă semnificativă în istoria companiei, servind în următorii ani şi în calitate de reper pentru viitoarele modele Porsche.


  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Top