Volvo Crash Test – Reportaj special AutoStrada.MD

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Evenimentul la care am fost invitați s-a produs chiar pe teritoriul uzinei Volvo din Goteborg. Aici, cei neinvitați nu au nici o șansă să treacă de gardul de protecție, deoarece acesta este locul unde Volvo nu doar produce şi dezvoltă noile modele, dar le și testează nivelul de siguranță. Lucru ținut în mare taină!

ror_ditch_dec04_02

Și când vine vorba de siguranță, atunci cei de la Volvo sunt de-a dreptul obsedați de ea, ceea ce este de apreciat. După cum v-am spus, am venit aici pentru a fi martorii unui crash-test în care o mașină absolut nouă va fi distrusă… în doar 14 secunde! Nu prea vezi așa ceva în fiecare zi!

Dar înainte să trecem la testul propriu zis, vă atragem atenția asupra unei ținte extrem de ambițioase, asumate de compania suedeză. Potrivit acesteia, începând cu anul 2020, nici o persoană nu va deceda sau nici măcar nu va fi traumatizată grav într-un automobil Volvo!

Am spune că este o declarație mai mult decât curajoasă, pe care nu am auzit-o de la alți constructori. Și spunem asta gândindu-ne la imensa diversitate a tipurilor de accidente rutiere: de la cele provocate de șoferii adormiţi la volan, până la cele cauzate de pierderea controlului asupra maşinii, urmate de ieșiri de pe carosabil şi răsturnări spectaculoase. Sunt atât de multe situații, încât nu ne imaginăm cum poţi să le prevezi pe toate. Şi totuşi, cei de la Volvo sunt absolut siguri – începând cu anul 2020, nimeni nu va mai muri într-un Volvo!

ror_ditch_dec04_03

Aici trebuie să recunoaștem că suedezii lucrează de multă vreme în această direcţie. Este un fapt cunoscut chiar şi celor care nu sunt interesați de automobile. Volvo monitorizează accidentele reale încă din 1970, iar în prezent are o bază de date formată din peste 43 000 de evenimente rutiere!

Avem impresia că pentru cei de la Volvo, testele de siguranță EuroNCAP sunt ca o joacă de copii, din moment ce ei distrug anual sute de mașini! De altfel, specialiștii companiei au renunţat la testele asemănătoare celor de la EuroNCAP și au mers pe ideea simulării unor accidente reale.

Așa cum le place suedezilor să spună, mai întâi identificăm cauza unei probleme, iar după aceea, încercăm să o remediem cu ajutorul celor mai noi tehnologii. În cazul noului XC90, totul porneşte de la caroserie. După cum se observă și la exemplarul din imagini, acesta are mult mai multe elemente din aliaj dur, magneziu şi aluminiu, decât alte modele din segment. Datorită acestor elemente, noul XC 90 dispune de o structură bine închegată și foarte robustă, care va face față oricărei rostogoliri.

ror_ditch_dec04_04

Sistemele de protecție activă au și ele un cuvânt de spus. În prezent, mașinile Volvo știu să identifice în trafic pietonii, bicicliștii şi alte mașini, atât în zonele urbane, cât şi în cele extraurbane, ba chiar şi pe timp de noapte. Dacă cel de la volan nu va fi suficient de atent, în cazul unui impact iminent mașina va frâna… singură!

Numărul acestor tehnologii este atât de mare, încât ne-ar lua prea mult timp să le descifrăm acum pe toate. Ne vom opri totuşi la un exemplu. În cadrul expoziției organizate de Volvo am avut ocazia să vedem cum scaunele mașinii lucrează împreună cu centurile de siguranță pretensionate, pentru a exclude în caz de accident fracturile la nivelul coloanei vertebrale. Am văzut şi cum este protejată bateria electrică a sistemului hybrid de pe XC90, care a fost montat central și nu are de suferit chiar și în cazul unui impact lateral cu un stâlp!

Nu în ultimul rând, am avut ocazia să vedem de aproape manechinele folosite la testele de impact și chiar să facem poze cu ele. Nu am putut rata un aşa moment!

ror_ditch_dec04_05

Dar, să trecem acum la testul propriu zis… Ideea acestuia este foarte simplă: un XC90 accelerează până la 80 de kilometri pe oră, după care iese de pe carosabil și ajunge într-un șanț!

Iată o demonstrație practică a felului cum lucrează sistemul de protecție Roll Stabilitty Control în cazul acestui tip de accidente. Pernele de aer și-au făcut imediat apariția, ceea ce puteți vedea în reportajul video. Dar ceea ce cu siguranță nu ați putut vedea este că senzorii mașinii au detectat instantaneu ieșirea automobilului în decor, fapt urmat de pregătirea pasagerilor de impact. Astfel, centurile de siguranță au fost retrase cu forță, iar un sistem extrem de ingenios, montat în scaunele pasagerilor din față, a absorbit maximum din forţa impactului, prevenind fracturile de coloană vertebrală.

Partea interesantă este că imediat după impact mașina a aplicat automat frânele, pentru a opri de urgență!

O demonstrație uimitoare… A durat doar 14 secunde, însă doar așa am înțeles exact cum reacționează un XC 90 în caz de accident! Adevărul este că în materie de siguranță Volvo este cu un pas gigantic înaintea concurenței, iar dacă ar fi după noi, dintre toate avantajele promovate de producătorii de automobile, ca sportivitatea, dinamica sau luxul, siguranța este cea care valorează cel mai mult!

ror_ditch_dec04_06

ror_ditch_dec04_07

ror_ditch_dec04_09

ror_ditch_dec04_11

ror_ditch_dec04_13

ror_ditch_dec04_14

ror_ditch_dec04_15

volvocars_040

volvocars_047

volvocars_082

volvocars_088

volvocars_111

volvocars_113

volvocars_168

volvocars_228

volvocars_270

Dacă ai fost martorul unei situaţii periculoase pe drum, expediază imaginile surprinse la adresa contact@autostrada.md, ori prin  Viber sau  Whatsapp la telefonul 060 88 11 00

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Top